En 1970 coa publicación da obra de
J. Rawls: Teoría da Xustiza, recuperase o debate e
a preocupación polo tema da xustiza que, practicamente
desaparecera da especulación filosófica, debido
fundamentalmente a:
- A enorme influencia da obra de Marx, que consideraba que
os problemas da Xustiza eran irresolubles desde o paradigma
dunha sociedade capitalista e que se resolverían
por sí mesmos en canto se instaurara unha sociedade
comunista.
- A auxe da filosofía analítica que centrara
o debate nos problemas lingüísticos, reducindo
en moitas ocasións os problemas filosóficos
a problemas de linguaxe.
A partir da obra de Rawls, a reflexión
en torno aos problemas da sociedade, as relacións individuo-estado
e a xustiza social, recuperan o seu papel central no debate
filosófico. A preocupación pola definición
da xustiza xa fora unha preocupación central do pensamento
grego clásico. De feito, as principais definicións
de xustiza que manexamos hoxe en día son orixinais
de Aristóteles. Este autor distinguía basicamente
entre xustiza conmutativa, que rexía os intercambios
entre individuos e xusticia distributiva que rexe nas relacións
entre individuo e Estado. O debate actual centrase neste último
concepto de xustiza.
Pero establecer un criterio de justicia distributiva
requiere ser capaz de explicar racionalmente porque se distribuye
un bien en cierta forma. Está claro que en las sociedades
democráticas actuales, el principio de igualdad es
fundamental para establecer un criterio de justicia, pero
este principio de igualdad no es fácil de explicar
ni de aplicar.
A nivel individual, está claro que
todos somos diferentes entre nos. Cando dicimos que X é
igual a Y, non queremos dicir que X e Y sexan idénticos,
senón que son iguais respecto a unha propiedade Z.
Un dos problemas da aplicación do principio de igualdade
será determinar respecto a que característica
somos iguais os seres humanos. Desta investigación
dependerá que debamos en ocasións vulnerar o
principio de igualdade total para establecer verdadeira xustiza.
Pero, ademáis, debe quedar claro que
a trasgresión dese principio de igualdade debe estar
sempre apoiado nun razoamento que o xustifique e que, se ese
razoamento non é válido debe voltarse ao principio
de igualdade total na distribución.
Tentar establecer un criterio de xustiza
e aclarar en que medida se debe respectar o principio de igualdade
total é a preocupación das teorías contemporáneas
da xustiza. Trataremos de expoñer dunha forma resumida
algunhas das principais correntes: liberalismo e comunitarismo.
1. LIBERALISMO
O liberalismo non é unha posición política
unitaria, senón que máis ben consiste nunha
familia de teorías políticas moi diferentes
entre si, pero cun denominador común: A defensa da
limitación do poder e funcións do Estado.
A posición liberal ten a súa
orixe nas teorías contractualistas e, fundamentalmente
na filosofía política defendida por John Locke.
Esta limitación do poder do Estado conduciu historicamente
á formulación e defensa do Estado de dereit
e leva consigo a defensa liberal do Estado mínimo,
é dicir un estado que debe intervir o menos posible
nos procesos sociais, e só para garantir a supervivencia
da sociedade.
O liberalismo clásico, preocupado
fundamentalmente por esa limitación do poder, non levou
consigo a defensa da democracia. A democracia, como unha manifestación
máis do poder, debía estar tamén limitada.
Por iso, liberais como Locke, adicaron parte da súa
teoría política a fundamentar a posibilidade
dunha democracia representativa.
O liberalismo contemporáneo
Tamén chamado neoliberalismo,
caracterizase por unha defensa forte da democracia como sistema
de goberno e pola defensa a ultranza da soberanía popular.
Xunto con esta idea da democracia, o neoliberalismo asume
tres principios de grande importancia ética:
-
O universalismo. O neoliberalismo
enunciase como unha teoría política e ética
aplicable a todas as culturas porque se presenta como
unha teoría racional. Fundamentase no ideal kantiano
e ilustrado de racionalidade universal do Ser Humano.
Por iso, a defensa dos dereitos humanos é unha
das súas posicións políticas máis
relevantes.
-
A neutralidade. Para que a teoría
política do liberalismo poida concibirse como universal
é fundamental que non interveña nin trate
de regular aquelas condutas culturais, relixiosas ou individuais
que non se relacionen de forma directa coa regulación
e estrutura da sociedade. Un dos seus principios fundamentais
é non apoiar ningunha medida política que
se basee nunha concepción relixiosa ou moral concreta.
-
O individualismo. Para o liberalismo
o fundamento do poder reside no individuo. O individuo
está sempre por riba da sociedade porque considera
á sociedade como un instrumento ao servicio dos
individuos. Esta característica é un dos
riscos fundamentais que diferencia aos liberais doutras
teorías contemporáneas da xustiza.
Todos os liberalismos contemporáneos
defenden estes tres principios. Agora ben, segundo se poña
máis énfase nun ou noutro deles teremos diferentes
formas de liberalismo. As dúas teorías máis
influíntes na época actual son: A teoría
igualitaria de John Rawls e a teoría libertaria representada
por Robert Nozick.
A TEORÍA IGUALITARIA DE JOHN
RAWLS.
Rawls centra o problema da xustiza na busca
dun criterio que lle permita decidir se o reparto de bens
e dereitos dentro dunha sociedade é xusto. Pero, ao
contrario que as concepcións clásicas da xustiza,
non desenvolve o problema tratando de establecer un criterio
ideal de distribución de recursos. Rawls afronta o
problema do criterio de xustiza desde un punto de vista procedimental:
os criterios son xustos, sempre e cando o procedimento polo
que se adoptaran fora xusto.
A pregunta polo criterio de xustiza transformase
na cuestión: ¿Qué procedemento será
o máis xusto para establecer os criterios de xustiza?
Para explicarnos mellor en que consiste unha análise
procedimental, Rawls establece unha analoxía: un grupo
de persoas decide tirar dados como medio de decidir a distribución
dun determinado ben. O resultado prexudicará a algúns
e favorecerá a outros, pero o procedemento en sí
é xusto. Esta é unha situación hipotética
¿Ocorrerá o mesmo na sociedade real?
O ideal de xustiza como imparcialidade
Na sociedade real os problemas son máis
complexos porque na elección de procedementos poden
estar influíndo os prexuizos e intereses privados dos
individuos que elixen, que non son seres abstractos, senón
que teñen sexo, posición social, raza, intereses....)
A única forma en que poderían elixir imparcialmente
sería que descoñecesen a sociedade na que van
vivir, o lugar que ocuparán nela, o seu sexo ou calquera
outro risco persoal que lle impedira tomar unha decisión
imparcial. A unha posición que cumprira todos estes
requisitos chamalle Rawls posición orixinal. Esta posición
orixinal é un feito imposible na sociedade real, pero
pode contemplarse como unha posibilidade na orixe da sociedade.
Tª contractualista
Seguindo co exemplo do contractualismo inaugurado
por Locke e Hobbes, Rawls idea un “contrato social”
hipotético no que os individuos sobre os que cae un
velo de ignorancia, están situados nunha posición
orixinal e, desde esta deciden cal debe ser a estructura da
sociedade na que viven. Estes individuos deberán decidir
unha serie de principios que regulen a distribución
de bens e dereitos, tales principios deben ser universais
(aplicables a todo o mundo) e públicos (non deben inmiscuirse
naquelas actividades ou facetas da vida que incumben só
ao individuo). Nunha posición orixinal, e tralo velo
da ignorancia, calquera individuo tentará escoller
o principio máis beneficioso para todos, porque ao
desaparecer o velo o individuo podería atoparse no
sector máis desfavorecido da sociedade. O principio
racional que regularía tal elección sería:
A sociedade non debe admitir distribucións desiguais
a menos que aumenten o beneficio dos máis desfavorecidos.
Este principio denominase principio da diferencia e con él
Rawls opónse ao principio utilitarista que abogaba
por un reparto de bens baseado na utilidade.
A concepción da xustiza de Rawls podería
resumirse nos seguintes principios:
- Os bens primarios como a liberdade deben distribuirse
dunha forma uniforme e igualitaria
- Deben asumirse principios xerais que beneficien aos sectores
máis desfavorecidos socialmente. Estes principios
son fundamentais na distribución da igualdade e o
benestar.
O primeiro principio ten prioridade sempre
sobre o segundo e, no que se refire ao segundo principio,
Rawls establece que debe preservarse sempre o principio de
igualdad de oportunidades sobre o principio de benestar. Segundo
esta teoría da xustiza o estado non podería
en ningún caso violar o sistema de liberdades, nin
sequera apelando á igualdade ou ao benestar xeral,
e tampouco podería nunca violar o principio da diferencia
(igualdade de oportunidades), aínda que iso significara
beneficiar aos máis desfavorecidos. Á teoría
de Rawls se lle ten criticado fundamentalmente o seguinte:
Que ao basear a elección de criterios
nun hipotético contrato social, moitos individuos,
na sociedade real actual, poderían non sentirse obrigados
a cumprir as regras acordadas. Esta crítica semella
esquecer que tal conducta sería segundo Rawls irracional
e, polo tanto, inmoral.
Noutro sentido se lle ten criticado a Rawls
que os fundamentos sicolóxicos nos que fundamenta a
súa teoría non queren recoñecer que existen
individuos que non teñen medo ao risco e que, aínda
en condicións de ignorancia, prefiren apostar irracionalmente,
agardando ter unha boa posición na sociedade.
LIBERALISMO E COMUNITARISMO:
Desde as teorías liberais, en resposta
á obra de Rawls, Robert Nozik defende na súa
obra Anarquía, estado e utopía (1988),
o mecanismo do mercado capitalista (libre de interferencias
estatais) como o xeito social máis xusto de distribución.
Nozik establece, enfrontándose a Rawls, que calquera
intento por parte do estado de redistribuir os bens producidos
por un individuo, a través do seu traballo ou o seu
mérito ou as súas propiedades, é unha
vulneración do dereito básico de propiedade.
O Estado deberá por iso, segundo Nozik, reducir as
súas intervencións ao mínimo (como xa
suxerira Locke). Agora ben, o propio Nozik afirma que este
argumento só é válido no caso de que
a propiedade se obtivera dunha maneira xusta. No caso de que
esta condición no se dea, o estado debería aplicar
un principio de rectificación da situación inicial
Non imos a desenvolver aquí a teoría
de Nozik, baste só dicir que, desde o punto de vista
da súa aplicación práctica, os defensores
do estado de benestar, teñen o seu fundamento na teoría
da xustiza de Rawls, mentras que os defensores do mercado
libre e o estado mínimo toman o seu fundamento da teoría
de Nozik. Se ben é certo que ambalas dúas teorías
están distanciadas nos seus fundamentos, xa que a teoría
de Rawls acepta a necesidade da redistribución e a
de Nozik a ilexitimidade da mesma, cando se trata de levalas
á práctica, a teoría de Nozik ten que
aceptar que a historia da humanidade mostra que a meirande
parte das apropiacións ou propiedades de bens non dependen
do mérito ou a capacidade persoal, senón do
rol ou lugar que se ocupa na sociedade. O principio de rectificación
que tería que aplicarse neste caso só podería
exercerse con medidas redistributivas semellantes ás
propostas por Rawls. Deste xeito, na aplicación, as
dúas teorías se aproximan e sen embargo os seus
principios son tan opostos que dan orixe a filosofías
de goberno moi distintas.
Por outra parte o comunitarismo
enfrontase ao liberalismo (tanto á teoría de
Rawls como á de Nozik), en base a unha concepción
diferente da relación que mantén o individuo
co estado. O comunitarismo afirma que a visión do individuo
desvinculado do seu contexto histórico, capaz de elixir
neutralmente e non en función dos seus intereses, non
existe nin ten existido nunca. O individuo é un ser
concreto e real que pertence a unha comunidade determinada
da que non pode desvincularse. Os comunitaristas rexeitan
ademáis os tres principios básicos do liberalismo:
-
Non son universalistas: afirman que
as prácticas xurídicas son válidas
só para unha sociedade concreta.
-
Non son neutrais: afirman que resulta
imposible xustificar a práctica política
en valores alleos á sociedade na que se vive e,
polo tanto, o estado debe intervir para garantir as formas
de vida da comunidade.
-
Non son individualistas: toman como
verdadeiro suxeito político á comunidade
e non ao individuo, por que este non existiría
fora da sociedade.
As críticas ao liberalismo, por parte
do comunitarismo, orientaronse cara unha defensa da comunidade,
contra unha visión do individuo considerado como un
ser abstracto e sen raíces. Baseándose nas ideas
de Aristóteles, Hegel ou Gramsci, autores como MacIntyre,
Sander o Walzer, tentan fundamentar os dereitos da comunidade
e o lugar que os individuos ocupan nela.
O comunitarismo pon en cuestión a
idea dunha razón única e universal, afirmando
que cada tradición é un tipo de racionalidade.
Debe afirmarse, polo tanto, que é imposible a discusión
racional entre culturas e tradicións distintas, do
mesma xeito que é imposible a discusión entre
paradigmas científicos distintos.
Pódese distinguir entre unha líña
de pensadores comunitaristas de orientación máis
radical, que insisten na imposibilidade de comparación
entre tradicións, e unha orientación neoaristotélica
como a de A. McIntyre, que tenta familiarizarse cos mecanismos
e modos de racionalidade de outras culturas para poder comprender
os seus erros e asumir, ao mesmo tempo, para a propia tradición
aqueles elementos que poidan ser útiles para solucionar
os problemas da propia comunidade.
Despois da Teoría da Justicia
de Jhon Rawls, outra das obras máis influíntes
na teoría moral e política dos anos 80 foie
Trala Virtude do escocés Aldasair McIntyre
(1981). Nesa obra partese da idea de que o panorama ético
actual é catastrófico, e que ese problema faise
patente nas discusións interminables acerca de cuestións
morais como a guerra ou a xustiza. A única convicción
compartida unanimemente pola nosa cultura é a de que
no existen conviccións unánimes, que as opinións
morais se fundan en preferencias subxectivas e que non existen
criterios obxectivos desde os que xulgar esas preferencias.
Para investigar se hai unha alternativa a
este estado de cousas. McIntyre tenta revisar a estrutura
social e a vida humana, en termos aristotélicos, é
dicir teleolóxicos. Propónse volver pensar os
problemas morais desde criterios de moralidade compartidos
e insertados nunha cultura e nunha comunidade.
As críticas á posición
comunitaria son variadas, citaremos só algunhas:
- J. Habermas acusa aos comunitaristas de neoconservadores,
precisamente porque no ofertan ningunha razón teórica
para tomar unha dirección social e non outra. O
costume libranos do relativismo moral, é certo,
pero remata por lexitimar os intereses que triunfan nunha
sociedade (case sempre económicos) impedindo o
progreso moral da mesma.
- En segundo lugar, as comunidades e formas de vida no
planeta forman un sistema de relacións (isto é
admitido polos comunitaristas), pero esas relacións
non son sempre positivas e enriquecedoras, como establece
McIntyre, senón que a meirande parte das veces
son perniciosas para polo menos unha das dúas tradicións
en contacto, como poñen de manifesto os procesos
de colonialismo económico que producen unha transformación
inconsciente da tradición colonizada.
Leer
máis textos>>