O proceso xudicial. Noción
Un proceso é a institución
xurídica mediante a que o Estado resolve os conflitos
de intereses que xurden entre individuos no seo dunha sociedade
ou ben entre os individuos e o propio Estado. Esta institución
esta regulada polo Dereito procesal no que se establecen as
normas e garantías que deben rexir calquera litixio.
Nun sentido estricto o proceso é a institución
pola que se aplican os códigos legais establecidos
polo estado para ordear a vida en común.
Pódense distinguir dous tipos de
procesos: civis e penais e contencioso-administrativo:
Los primeros se desarrollan en relación
a un litigio entre particulares, o de particular contra el
estado que no afecta al bien común. Puede ser por ejemplo
la reclamación de un derecho o bien la resolución
de una transacción que se consideran no equitativa.
Un proceso civil se inicia siempre con una petición
ante los tribunales por una o ambas partes litigantes. A esta
petición se le llama pretensión. Los sujetos
que intervienen son tres: el que hace la reclamación
(demandante), el sujeto a quien se dirige la reclamación
(demandado) y el órgano jurisdiccional que decide (juez,
tribunal o jurado)
Os procesos penais, en cambio, teñen
unha orixe e desenrolo distintos. En xeral é o Estado
o que incoa o proceso ante a comisión dun delito. Nos
procesos penais o demandante é o Estado, representado
pola figura do fiscal e o demandado (neste caso acusado
ou reo)
incurre en la responsabilidad penal de ter transgredido a
lei. En ocasións, cando a comisión do delito
non afecta ao ben xeral senón só a unha persoa
en particular (por exemplo roubo de algún ben, lesións,
etc), o proceso penal non se pode iniciar a non ser que ocorra
unha demanda particular ou denuncia. Neste derradeiro caso
serán tres as partes no proceso: a acusación
pública (fiscal), a acusación particular (demandante)
e o demandando.
Por último os procesos contencioso-administrativos
inicianse pola demanda dunha persoa física ou xurídica
que sinte lesionados os dereitos que debían ter sido
preservados polo estado. Neste caso o demandado é o
propio Estado.
O procedemento
Denominase así ao conxunto de actos
encadeados entre sí que desenvolven o proceso. Están
regulados polo dereito procesal e o seu exacto cumprimento
garante que o proceso se leve a cabo dun xeito válido.
O primeiro paso é a presentación da demanda,
a continuación a contestación do demandado.
Esta contestación pode ser de allanamento se está
de acordo co que se lle solicita ou ben de oposición.
Neste caso pode tamén demandar á parte contraria
ou ben presentar argumentos en contra. A seguinte fase é
a fase de proba que se van a facer valer a favor ou en contra
da demanda. Por fin o xuíz, xurado ou tribunal pronunciará
a sentencia.
Os tribunais:
Son os órganos encargados pola lei
para aplicar os códigos legais. Nun sentido amplo son
tribunais todos aqueles órganos estatales que teñen
poder para facer cumprir as leis, como por exemplo a administración.
Distinguiremos entón os tribunais
económico-administrativos que resolven problemas referidos
aos tributos ou aos pagos que deba facer o Estado. O tribunal
de contas que se encarga de revisar e controlar a xestión
económica do Estado. O Tribunal da competencia que
pretende controlar o mercado e a libre competencia entre empresas.
En sentido estricto falamos de tribunais
cando nos referimos a aqueles órganos dependentes do
poder xudicial que teñen a obriga de impartir xustiza.
Existen tantos tribunais como ámbitos nos que se desenvolve
esta aplicación dos códigos legais:
- tribunais civis que resolven os litixios que se relacionan
con relaciónss familiares ou comerciales.
- tribunais penais que resolven os litixios que se
relacionan con delitos.
- tribunais laborais ou sociais que resolven os litixios
entre traballadores e empresarios
- tribunais militares para asuntos de carácter
militar
Todos eles teñen en común
que o seu poder dimana directamente do consello xeral do poder
xudicial que é o órgano que desenvolve o poder
xudicial nun Estado de Dereito, do mesmo xeito en que o poder
lexislativo está representado polo parlamento e o executivo
polo goberno. Deste xeito os tres poderes e especificamente
o poder xudicial derivan o seu poder da lei máxima
do Estado, do contrato que lle da orixe: a Constitución.
Un dos tribunais máis importantes
dentro da estructura xurídica dun Estado é o
Tribunal Constitucional, encargado de revisar as leis á
luz da Constitución, de xeito que cando unha lei vulnera
algún dos principios recollido na mesma, pode anulala
de inmediato. As súas resolucións son a guía
que deben seguir todos os tribunais do Estado.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PRESIDENTE |
PARLAMENTO |
CONSEJO
XERAL DO PODER XUDICIAL |
|
|
|
|
|
GOBERNO |
CONGRESO |
SENADO |
TRIBUNAL
SUPREMO |
TRIBUNAL
CONSTITUCIONAL |
|
|
|
|
|
MINISTROS |
TRIBUNAIS |
FISCALÍA |
|
|
|
XULGADOS |
|
|
|
A elección de xuíces.
Dependendo dos países e os sistemas
xudiciais, as persoas encargadas de aplicar as leis acceden
a este posto por sistemas distintos. No noso país o
acceso é mediante oposición, para o que é
requisito imprescindible ser licenciado en Dereito. O conxunto
de persoas que acceden á posición de xuíz
conforma o corpo de maxistrados do Estado, que teñen
estatuto de funcionarios. Isto quere dicir que só están
ao servicio dos intereses do Estado e nunca de intereses particulares.
Noutros países é requisito
que estas persoas leven exercendo a abogacía un número
de anos para poder acceder a este corpo que, nalgún
casos é por elección.
Tamén existe un corpo de xuíces
que non pertencen á carreira xudicial e para o que
nin sequera é necesario que sexan licenciados en dereito:
son os denominados xuices de paz. O seu nomeamento dura un
periodo de tempo, transcorrido o cal cesan no seu cargo. Os
xuíces de paz teñen asignadas pola lei determinadas
funcións como son, por exemplo, a de coñecer
acerca de certos asuntos civis, funcións de Rexistro
Civil ou, na orde penal, entender sobre determinados procesos
de faltas.
O acto ilícito
Para saber que tribunal deberá xulgar
un determinado caso débese determinar primeiro se a
acción da persoa demandada é constitutiva de
delito ou non. Un acto ilícito é calquera conduta
humana que contradiga o ordeamento xurídico, pero non
todo acto ilícito se considera delito. En razón
da gravidade das consecuencias dunha acción determinada
podemos distinguir entre falta e delito. Na primeira as consecuencias
son de menor gravidade e pode ser causada de xeito involuntario
ou casual. En cambio entendese que existe delito cando:
- A acción é produto da vontade humana
- O acto que se realiza está recollido nalgún
código legal
- O acto debe ser contrario á lei
- A acción debe ter consecuencias que obriguen
ou ben ao resarcemento do dano ou ben á aplicación
dunha pena.
O delito supón sempre responsabilidade
do individuo que comete a acción xa sea por unha acción
que vulnera unha lei, un contrato ou un acordo non contractual,
pero tamén pode ser que a persoa sexa responsable por
omisión, é dicir por no levar a cabo unha acción
á que estaba obrigada por lei. Este caso dáse
cando, por exemplo, negamos auxilio a unha persoa accidentada,
cando a lei nos obriga a elo. Sen embargo esta responsabilidade
da persoa non sempre ten consecuencias penais. Só ten
consecuencias penais cando existe culpa. A culpa correspóndese
coa responsabilidade subxectiva, é dicir, aquela que
depende só da persoa como suxeito do feito (por exemplo
cando unha persoa comete un robo dunha maneira conscente e
voluntaria). Pode haber, en cambio responsabilidade obxectiva,
pero non culpa, cando a acción se comete de xeito involuntario
(por exemplo un profesor é responsable do coidado dos
alumnos durante o recreo, pero se xogando algún se
lesiona, aínda que o profesor é responsable
do feito non é culpable del. Si sería culpable,
en cambio, se non tivese posto os medios para que o alumno
recibira a atención sanitaria que precisa). En relación
a isto tamén é necesario distinguir entre dúas
clases de culpabilidade: O dolo que require que o individuo
teña intención e coñecemento da ilegalidade
e a neglixencia na que no hai intención pero si abandono
da responsabilidade. Neste derradeiro caso non soe haber consecuencias
penais, aínda que sí resarcemento dos danos.
A responsabilidade penal esixe culpa, é
dicir, a capacidad do autor material dos feitos de coñecer
e querer a acción. Filosoficamente require a crenza
no libre albedrío (ver, primeira parte do curso, lección
1ª). Algunhas circunstancias poden limitar este feito,
como a minoría de idade ou os trastornos mentais, en
tales casos a imputabilidade do delito queda eliminada, e
a lei entende que o demandado precisa, en realidade axuda,
e non castigo.
Todas estas matizacións permiten que
un sistema xudicial poida aplicar os códigos legais
dunha maneira axustada a cada situación particular.
O xurado
Existen dous sistemas polos que pode levarse
a cabo a aplicación dos códigos nunha sociedade.
O primeiro e máis extendido no mundo é o que
fai recaer esa tarefa nun conxunto de ciudadáns elexidos
ao efecto, e cuxos cargos dependen directamente do Estado:
Corpo de xuíces. Neste sistema os xuíces son
funcionarios, especialistas en leis que ou ben formando parte
de tribunais ou ben en órganos unipersoais (xulgados)
dictaminan sobre o cumprimento ou incumprimento das leis e
dictan sentencias.
Nos estados democráticos e tamén nalgunhas formas
primitivas do estado (nas que os ciudadáns toman parte
directa nas funcións do mesmo), esta función
de aplicar as normas e dictar sentencias recae directamente
nos ciudadáns, de xeito que son estes os que conforman
directamente o tribunal. Nos sistemas democráticos
esta actuación dos ciudadáns considerase un
dereito, pero tamén un deber dos mesmos e recoñecese
como unha das máximas expresións da democracia.
Aínda así, nas sociedades en transición
cara a democracia considerouse que este debe ser o derradeiro
paso na aplicación dos valores democráticos
porque require a formación da cidadanía en responsabilidade
e coñecementos morais e legais. Por iso, en case todos
os casos, un proceso xudicial con xurado, está tamén
presidido por un xuíz que ten a misión de orientar
e guiar ao xurado, en canto é él o que coñece
en profundidade os códigos legais.
Durante o proceso de implantación
da Lei do Xurado estableceuse un debate entre aqueles que
ven na aplicación deste mecanismo un problema para
a aplicación da xustiza e alegan, basicamente falta
de preparación na cidadanía e carencia de responsabilidade
política e, como consecuencia, (alegan) moral, e aqueles
que opinan que só a través do exercicio das
funcións que lle son propias pode o pobo formarse en
responsabilidade e ser quen de sentirse parte do que non é
máis que a súa propia creación: O Estado.
Leer
máis textos>>