As normas de conducta regulan e
prescriben o que de feito podemos facer nunha sociedade
dada, que ámbitos pertencen ao ámbito
privado e cales ao público. Deste xeito coñecendo
as regras dunha sociedade, coñecemos o que
temo "dereito" a facer nela sen que ninguén
nolo poida prohibir ou castigar.
A palabra dereito é unha palabra polisémica
que usamos en varios sentidos:
- Para referirnos a aquelas obrigas que a sociedade
ou os outros nos deben
- Para referirnos a aquelas cousas que podemos
reclamar, pero que non debemos pedir obrigatoriamente.
- Para nomear o conxunto de leis dun país...
As mesmas normas que regulan os nosos dereitos,
definen cales son as nosas obrigas respecto á
sociedade e aos membros desta. Nesta lección
estudiaremos tamén de onde xurden as obrigas
e que relación gardan cos dereitos. Na primeira
parte veemos como se constitúen os dereitos
e as obrigas nunha sociedade e nos preguntaremos
acerca de si podemos dicir que outros organismos,
ademáis do ser humano teñen dereitos. |
|
|
|
|
Das
imáxes anteriores ¿cal rexeitarrías
como forma de vestir? ¿Por qué? ¿Cal
delas se parece máis ao noso xeito de vestir?
¿Coincide a túa elección coa
imaxe menos rexeitada? |
|
de Sucesos Chantal de Spiegeler en Los
Derechos Humanos. Editorial Ikusager. Vitoria
1992 v.4
|
|
Marvin Harris é antropólogo
e ten publicado moitos libros que repasan
e explican as normas sociais de diversas culturas,
entendéndoas dende un punto de vista
sistémico e organizado. As súas
explicacións tentan relacionar as normas
sociais co medio ambiente no que se manifestan.
A súa teoría antropolóxica
se denomina “materialismo cultural”
|
|
Tódalas persoas coñecen
exemplos de formas de alimentación aparentemente
irracionais. Aos chineses gostalles a carne de
can, pero rexeitan a leite de vaca; a nos gostanos
a leite, pero negámonos a comer a carne
dos cans; algunhas tribos do Brfasil deleitanse
coas formigas pero non gostan da carne de cervo.
E así sucesivamente en todo o mundo. (...)
Sempre que se discute acerca da influencia dos
factores prácticos e mundanos nos estilos
de vida estou seguro de que alguén dirá:
¿Pero que opina de todas esas vacas que
os campesiños famentos da India se negan
a comer? A imaxe dun agricultor cheo de farrapos
que morre de fame xunto a unha gran vaca gorda
transmite un tranquilizador sentido de misterio
aos observadores occidentais. (...) é alentador
saber –algo así como “sempre
quedará Inglaterra”- que na India
os valores espirituais son máis apreciados
que a vida mesma. (...) A idea de que puidera
existir unha explicación práctica
do amor hindú ás vacas resulta máis
desconcertante para os occidentais que para os
propios hindúes. Marvin Harris.
Vacas, cerdos, Guerras y Brujas
|
|
Lisón Tolosana é
un antropólogo galego que nos amosa que
tamén na nosa cultura as normas pueden
ser extrañas para nos mesmos.
|
|
No
suroeste da provincia de Ourense os fillos herdan
a partes iguais de ámbolos dous pais cando
estes son anciáns ou morren; este feito común
vai unido a outro máis singular: os fillos
e fillas están adscritos á casa natal
ata idade avanzada. A razón desta prolongación
débese á práctica da residencia
natolocal que rexe tamén despois de contraer
matrimonio: cada un dos esposos traballa e come
en e para a casa dos seus pais. A esposa segue a
durmir na súa casa natal e o esposo na súa,
segundo a distancia que o separe da casa da muller;
si ámbalas dúas casas están
na mesma aldea ou en aldeas veciñas, durme
él na casa dela, alo menos periodicamente.
Os recén casados con residencia natolocal
non atopan os problemas iniciais económicos,
propios do matrimonio, ao non fundar fogar nin establecer
economía propia ou mesa separada dos seus
pais. (...) As súas necesidades son satisfeitas
polos seus pais respectivos, como antes da boda;
os abos maternos miran polos seus netos -que os
chaman pais- como se fosen os seus fillos. Máis
tarde cando un dos esposos herda legalmente, e a
partes iguais, dos seus pais, establecen casa e
viven xuntos.C. Lisón Tolosana:
Perfiles simbólico-morales de la cultura
gallega
|
-
Escribe tres normas que teñas
que seguir a cotió (unha familiar, unha
moral, unha legal) ¿que as fai distintas?
Pensa unha situación que non estea nunca,
e para ningúen, regulada por normas (nin
siquiera implícitas)
-
¿Cómo se produce
un cambio de normas, nunha sociedade e qué
factores inflúen nese cambio?
-
Le o texto indíxena
que che propomos e dí como explica a
institución das normas que rexen a súa
cultura
|
|
|
|
|
Presumiblemente cando un gato ve
un rato, hai algo dentro del que lle insiste: "¡Come!
¡Come!". O gato non opta por obedecer esa
voz interior: siemplemente, segue a lei do máis
profundo do seu ser e vai a toda presa tralo desventurado
rato ( que é de supoñer, tamén
ten unha voz interior que lle insiste: "¡Corre!
¡Corre!"... Fixemos agora a nosa atención
na parella da quefalamos anteriormente (unha parella
de namorados sentado á luz da lua: o rapaz faille
unha declaración de amor e unha proposición
de matrimonio, proposición que a rapaza acepta).
Cando o rapaz veu por primeira vez á rapaza que
ia provocar a representación á luz da
lua (ou, se non a primeira vez, pouco tempo despois),
tamén se atopou escoitando unha voz interior
que lle daba unha orde clara e perentoria; e a súa
conducta posterior demostra que tamén para el
esta voz foi irresistible. Non, esta orde non é
a que seguramente está pensando o lector malicioso:
esa orde que o rapaz comparte xenéticamente cos
gatos, chipancés ou crocodrilos xoves, e que
non nos interesa neste momento. A orde que nos interesa
é a que lle di: "¡Casa! ¡Casa!".
A diferencia da primeira, esta orde non naceu co rapaz,
foille inculcada pola sociedade, reforzada polas innumerables
presións da tradición familiar, a educación
moral, a relixión e os medios publicitarios de
masas. Noutras palabras, o matrimonio non é un
instinto, enón unha institución. P.L.
Berger. Introducción a la sociología.
|
|
Investigación:
Noción de código e tipos
1.¿Qué tipo de normas regulan
a acción do rapaz? ¿Cales son os medios que cita
para impoñelas? ¿Que
institucións da nosa sociedade levan a cabo esa
inculcación das normas?¿Son normas implícitas
ou explícitas? A norma da que se fala no texto refierese
á legalización dunha situación amorosa.
Escribe tódaslas normas que coñezas que se relacionen
con esta. ¿Onde podemos atopar esas normas?
2. ¿Que diferencia atopas entre as
seguintes recomendacións sobre o xeito de actuar ante
o desexo de disolver un matrimonio? ¿En qué se
fundamenta cada unha? ¿Que medios usaría alguén
que quixera facelas cumprir? ¿Cales dellas están
reguladas e avaladas por institucións?
- O matrimonio é indisoluble por mandato divino,
polo tanto o divorcio é un pecado
- O divorcio só pode darse en España co mutuo
consentimento dos cónxuges
- O divorcio consiste na ruptura dunha promesa, polo tanto
é inmoral.
3. Busca distintos tipos de códigos
que coñezas e que rexan as túas accións
4.¿Que diferencias e semellanzas atopas
entre as regras dun xogo como o fútbol e o código
de leis dun país? ¿Teñen que estar igualmente
xustificadas? Explica a túa resposta
5. ¿Existe algunha norma que sexa válida
para calqueira cultura?. ¿De qué tipo sería?
¿Qué institución sería a encargada
de defendela?
|
Tamén hai casos intermedios, como os dos códigos
morais, as tradicións sociais, as modas, as normas
de etiqueta e as boas maneiras, etc. Estes códigos
non son forzosos, non son impostos por un aparato represivo
organizado. Pero tampouco son completamente voluntarios,
pois quen non xoga a eles acaba sometido á marxinación
e a reprobación do resto da súa comunidade.
Un bo costume tradicional require que un se deba lavar
con certa frecuencia ou que deba respostar aos saudos
que os demáis lle dirixen. Se non me lavo nunca
e vou ulindo por ahí e si ademáis non resposto
a ningún saúdo, a policía non me
deterá, nin xuíz me condeará, pero
vai ser difícil que atope traballo ou compaña
e a xente maime criticar e facer o baleiro ó meu
redor. A ameaza latente deste rexeitamento e marxinación
social exerce, evidentemente, unha considerable presión
normativa. Jesus Mosterín. Racionalidad
y acción humana |
|
|
Da
unha valoración do seguinte argumento:
-
-¿Vostede non envenenou
á súa muller?
-
-Non, non coloquei o veneno na
súa taza, pero recoñezo que sabía
que había veneno cando ela se levou a taza
aos beizos.
-
-Pero, entón ¿por
qué non o evitou, ou polo menos, por qué
non llo dixo?
-
-Porque no só teño
dereito a falar libremente, senón tamén
a gardar silencio cando así o decida. Recoñezo
que non teño dereito a poñer veneno
na súa taza, pero o dereito á libre
expresión inclúe tamén o dereito
a permanecer calado.
|
DEBATE
-Segundo as definicións¿os animais poderían
ser suxeito
de dereitos?
¿Por qué si ou por qué non?
-¿Alguén podería ser obxecto
de dereito pero non suxeito? Pon exemplos
-Se cambiasemos a definición de dereito podería
cambiar a resposta ás preguntas anteriores ¿en
qué sentido?
|
Si crees que os animales teñen
dereitos le aquí:
|
Si crees que os animais non teñen
dereitos, le aqui:
|
Fai un resumo dos resultados do debate. |
Investigación:
Dereitos e obrigas.
1.¿Afirmarías que unha persoa
vulnerou os dereitos de outra ( e, en caso afirmativo, cales
serían eses dereitos) se:
- Excede o límite de velocidade permitido
- Envenena canss vagabundos
- Cría coellos no seu xardín.
- Levanta unha valla moi elevada impedindo as vistas ó
veciño
- Envía cartas anónimas a outras persoas insultando
a coñecidos comúns
- Da de mamar ao seu fillo nunha reunión social
- Vende un medicamento a metade de precio
- Mira lascivamente ás mulleres que pasan pola rúa
- Se masturba
- Serve cerveza a un invitado pobre e cava a un rico
2.Consulta a definición do termo dereito
e di cál dos sentidos tes usado na túa resposta
¿Poderían utilizarse outros?¿Crees que
tes dereito a?:
- Abrir a correspondencia do teu irmán pequeno
- Abrir a correspondencia do teu fillo pequeno
- Ensinar a outra persoa a carta dun amigo común
- Comentar con outros as actividades do teu mellor amigo (son
verdade, por suposto)
Investigación:
Suxeito e obxecto de dereito
1. ¿Teñen dereitos
os animais? da un valor ás situacións seguintes:
- Cazar animais por deporte
- Matar gando nos matadoiros
- Afogar gatiños recén nados porque ninguén
os quere
- Matar serpes venenosas
- Matar animais domésticos enfermos ou vellos sin causarlles
dor
- A experimentación con animais en laboratorios médicos
2.¿Teñen os mesmos dereitos
animais e homes.
3. Se eu non intervín na elaboración
dunha norma ¿protexeme e obrigame digual xeito? ¿Por
qué? |
|
A
vida en comunidade exise a aplicación de normas que
regulen a interacción entre os individuos, polo menos
no ámbito público, é dicir, naquelas
cuestións en que se poda manifestar un conflito de
intereses. Os códigos son un conxunto sistemático
e ordeado (sen contradiccións internas) que se propón
regular a convivencia. Os seres humanos usamos códigos
para actividades tan diversas como xogar á pelota,
organizar un debate parlamentario, regular a nosa conducta
moral ou mesmo falar cos demáis.
Algúns
deses códigos son esenciais na vida comunitaria porque
regulan a posibilidade da mesma, sen eles non existiría
orde social, nin saberíamos nunca que esperar dos demáis.
A relixión, a moral e o dereito, propoñenos
códigos de comporamento con respecto aos demáis.
Mentras códigos, como o reglamento do fútbol,
son necesarios só en circunstancias especiais, os códigos
anteriormente citados pretenden regular tódolos ámbitos
da nosa vida, dicirnos como debemos actuar en calqueira situación,
e poderían aplicarse tamén ao ámbito
do xogo.
Algúns
códigos presentase cunha validez universal, é
dicir, como válidos para tódolos seres humanos
en calqueira lugar. O fundamento deste códigos, que
chamaremos universais, debe basearse nalgunha característica
que tódolos seres humanos compartamos independentemente
da nosa extracción social, nacionalidade, raza, sexo...
Entre este tipo de fundamentos podemos distinguir dous fundamentalmente:
os que tratan de fundar a regra nun ser sobrenatural do que
tódolos humanos dependeríamos: os códigos
relixiosos. En segundo lugar, aqueles códigos que tata
de fundar a regra na natureza humana: emotiva, racional, etc..:
os códigos morais.
Outro tipo de códigos que regulan a conducta dos individuos
presentase como válidos só para a sociedade
na que foron creados: son os códigos legais. Neles
describense as condutas correctas nesa sociedade, que poden
non ter validez noutra. O fundamento dese códigos pode
estar na forza dos individuos que o impoñen ou no consenso
social. En calqueira caso, se queren presentarse como códigos
lexítimos ante posibles críticas teñen
que tentar buscar un fundamento máis radical que o
puro consenso.
Os códigos podénse presentar coma un conxunto
de regras positivas que definen aquilo que está permitido
facer, ou ben como un conxunto de regras negativas ou prohibicións.
En xeral todo código conleva as dúas facetas,
a do recoñecemento de dereitos e a descrición
das obrigas.
Definición de dereito
Chámamos dereito a aquelas condutas que o individuo
pode realizar, pero non está obrigado a facelo. Neste
sentido xeral podería pensarse que o individuo que
máis dereitos tería sería aquel que non
vive en comunidade e, polo tanto, non ten ningunha obriga.
Para este individuo nada estaría prohibido. É
certo que esta persoa antes de entrar en sociedade non tiña
ningunha obriga, pero tamén é certo que non
tiña ningún dereito. Era libre, eso si, pero
non tiña dereito a que lle recoñeceran esa liberdade,
tiña que facela valer pola forza. En realidade cando
falamos de dereitos, falamos sempre no contexto dunha sociedade.
Son os outros os que teñen que recoñecer que
temos dereito ( á vida, á expresión...
etc).
A palabra "dereito" opónse ao que existe
de feito. Entendemos polo primeiro o que debe ser dunha maneira
determinada, en virtude a certas normas. Mentras que algo
é "de feito" cando simplemente é así,
prescindindo de que sexa ou non o mellor. Por exemplo unha
persoa non pode dicir que ten dereito a non ter unha
enfermedade, aínda que sería mellor para ela
non tela. É un feito que a ten e non pode cambiarse
ese feito por que depende da natureza. En cambio, esa persoa
pode dicir que ten dereito a ser atendida por un medico que
tente curarlle a súa enfermedade. Ten o dereito ao
coidado da súa saúde, porque vivimos nunha sociedade
que pode subministrarnos ou non esa asuda, e porque existe
unha norma que prescribe que podemos exisirlla. Neste sentido
o que é "por dereito" opónse ao que
é "por natureza".
Por outra parte a palabra "dereito" opónse
sempre a deber. Un dereito é sempre o reverso dunha
obriga. Por cada dereito que eu exerzo, alguén vese
obrigado a restrinxir a súa liberdade. Por exemplo,
se decido exercer a miña liberdade de expresión
e falar en público, os meus ointes están obrigados
a escoitarme se permanecen no mesmo recinto.
Suxeitos e obxectos de dereito.
Os dereitos sempre son prerrogativas dos individuos, polo
tanto podemos dicir que calquera persoa é obxecto
de dereito, pois é sobre ela sobre a que o dereito
lexisla. E dicir, a norma refirese a ela. O termo "obxecto
de dereito" ten unha connotación pasiva.
Se consideramos que os dereitos son unha construcción
dos seres humanos, entón a persoa non é xa meramente
pasiva respecto aos dereitos, senón activa, posto que
participa na súa creación. Neste sentido dicimos
que os seres humanos son "suxeitos de dereito".
Os códigos humanos, entre eles o dereito, lexislan
para os seres humanos e sobre os seres humanos, pero, en ocasións,
tamén o fai sobre outros seres naturais como os animais.
Así, por exemplo, o dereito pode prohibir o maltrato
de animais. Deste xeito os animais convirtense en obxectos
de dereito.
Algunhas teorías éticas consideran que non
deberíamos considerar aos animais meros obxectos de
dereito, por que esta situación fai que os dereitos
dos animais se consideren convencionais e susceptibles de
ser cambiados segundo as necesidades ou as preferencias da
sociedade. Para estas teorías, os animais deben ser
considerados suxeitos de dereitos. Evidentemente os animais
non poden participar activamente na construcción das
normas e por iso segundo a definición anterior do termo
non poderían ser considerados suxeitos de dereito.
E por iso que estas teorías defenden que determinados
dereitos (tanto de animais como de humanos) non se fundamentan
no acordo social entre individuos, senón na propia
natureza.
Leer
máis textos>>
|
|