A vida humana é tan complexa
e carente de normas biolóxicas estricta para
regular o comportamento dos individuos que se fai
necesario dirixir as súas actividades a través
de códigos, que deberán ser distintos
para cada ámbito da vida individual ou social.
Dentre os códigos que regulan a nosa conducta,
dous son os máis importantes porque tentan
regular as nosas relacións cos demáis
en calquera circunstancia e contexto. Estes códigos
son a Moral e o Dereito. Esta lección adicaráse
a distinguilos e a mostrar a necesidade de ambos
e a súa complementariedade. |
|
|
|
|
|
1.
Califica como censurables ou non cada unha das seguintes
situacións, explicando o porqué:
-
Unha persoa responsable,
tranquila e normalmente respetuosa coas leis,
se salta un semáforo en vermello por
despiste, sen producir ningún dano
-
Unha persoa nerviosa, irresponsable
e que non sente respecto polas leis de tráfico,
se salta un semáforo en vermello sen
producir ningún dano.
2 ¿Cres, como di el
artigo, que todo o que non está tipificado
na lei queda sen castigo?. Busca un exemplo
no que realmente a conducta, aínda que
non poida ser castigada pola lei, sen embargo
sufra un castigo ¿De qué tipo
sería?
|
|
|
|
|
Son
precisamente as debilidades dunha racionalidade imperfecta
(a racionalidade moral) as que dende puntos de vista funcionais
explican porque determinadas materias teñen necesidade
dunha regulación xurídica e non poden deixarse
a regras morais de corte postradicional. Sexa cal sexa
o procedmiento conforme aol que temos que xulgar se unha
norma podería atopar un asentemiento non coercitivo,
é dicir, motivado racionalmente, de tódolos
posibles afectados, tal procedemiento non garante nin
a infalibilidade, nin a univocidade, nin a obtención
do resultado no prazo desexado. (...)
Por iso, en todos aqueles ámbitos
de acción nos que conflictos, problemas funcionalmente
importantes e materias de relevancia social exixen tanto
unha regulación unívoca como a prazo fixo,
e que, ademáis, resulte vinculante para todos,
son as normas xurídicas as encargadas de resolver
as inseguridades que se presentarían se todos eses
problemas se deixasen á regulación puramente
moral do comportamento. A complementación da moral
por un dereit coercitivo pódese xustificar, pois,
moralmente. J. Habermas: Escritos
sobre moralidad y eticidad
|
|
Si tes dificultades para plantexar o problema consulta
aquí
>>
para valorar o nivel de razoamento pincha
aqui
|
Dilema
En Europa vive unha muller que padece un tipo especial
de cancro e vai morrer pronto. Existe un medicamento que
os médicos pensan que a pode salvar. Unha forma
de radio que un farmacéutico da mesma cidade acaba
de descubrir. A droga é cara, pero o farmacéutico
está cobrando dez veces o que lle costou facela.
El pagou 200 dólares polo radio e está cobrando
2000 por unha pequena dose do medicamento. O esposo da
muller enferma, Heinz, acude a todo o mundo que coñece
para pedir prestados os cartos, pero só pode reunir
uns 1000 que é a metade do que costa. Dille ao
farmacéutico que a súa esposa está
morrendo e pidelle que lle venda o medicamento máis
barato ou lle deixe pagar máis tarde. O farmacéutico
dille: “No, decido eu o que vale”. Heinz está
desesperado e pensa en atracar o establecimiento para
robar a medicina para a súa muller.
¿Debe Heinz roubar la medicina? ¿Por qué
si ou por qué non? Se a relación entre Heinz
e a súa muller variara, ¿debería
roubar igualmente? ¿Está en contra da lei
que Heinz roube. ¿É malo moralmente? ¿Por
qué? ¿Por qué se debe respectar la
lei? ¿Qué ocurriría se a acción
de Heinz se conveirtira nun hábito de todo o mundo?
|
|
Investigación:
Ámbitos de aplicación e
definicións
1. Problema:
Xurxo, Marta, Pedro e Sofía atopánse
un pastel. Deciden dividilo en partes iguais e empregan o
seguinte procedemiento: Xurxo corta o que considera unha cuarta
parte do pastel. Se Marta pensa que é máis de
unha cuarta parte, corta unha rebanda para que sea xusto un
cuarto. Pedro entón, deixa o trozo como está
ou recorta un poco máis, se cre que todavía
é maior que un cuarto. Finalmente, Sofía ten
a mesma opción: cortar o trozo se é maior que
un cuarto o deixalo se non. A última persoa que toca
o trozo de pastel, debe comelo. Unha vez que terminan co primiero,
quedan tres persoas que teñen que dividir equitativamente
o que queda. Seguen o mesmo procedemento sucesivamente.
¿Quedan deste xeito todos satisfeitos e seguros de teñen
comido un cuarto do pastel? ¿Qué problemas presenta
este procedemento?
¿Que relación garda o exemplo do reparto do pastel,
co que propón Habermas no texto? ¿serviría
un método como o do pastel para resolver os conflictos
sociais? Razoa a resposta.
2. Reflexiona e resposta: Escribe unha norma
de orde legal e outra de orde moral. ¿Qué ámbitos
regula cada unha delas? ¿Quen as impón? ¿De
qué ferramenta se vale para facelas cumprir? ¿Que
orixinou cada unha delas? ¿En qué se fundamentan?
3.¿Cantos tipos de dereito, en función
do tipo de normas, a súa orixe e aplicación se
poden distinguir?¿Cántos tipos de códigos
legais poden distinguirse no dereito civil, dependendo do ámbito
de aplicación?
4. Le o artígo de Adela Cortina acerca
das diferencias entre moral, dereito e relixión, axudarache
a resolver o dilema
Ten en conta que para redactar a túa resposta debes
aclarar as seguintes cuestións: ¿Cales son as
causas
do problema de Heinz? ¿Cales son as opcións
que ten? ¿Que motivos
pode ter a decisión de Heinz (emocionais e racionais).
Se hai un conflicto entre os códigos que regulan a acción
de Heinz. Se Heinz ten dereito a transgredir o código
legal, ¿que lle daría ese dereito e en caso negativo
por qué non o debe facer?.
|
|
Enma Zumm (J.L Borges)
No conto de Borges Enma enterase do
falecemento do seu pai despois de unha longa enfermidade,
contraída como consecuencia da perda do seu empleo
ao ser acusado de roubo. Enma sabe, pois llo ten contado
o seu pai, que o verdadeiro culpable era o director
da compañía. Enma, en vinganza, planea
a súa morte. Para evitar ser condenada trama
alegar autodefensa. Planea a súa acción
de tal xeito que poda finxir que foi violada polo xefe
do seu pai e poder explicar que ao defenderse del o
matou. Prostitúese unhas horas antes de cometer
o seu crime, de forma que o acto sexual foi certo e
a deshonra tamén.
O conto presentanos a imposibilidade
da xusticia para condenar a Enma, ao ter que basear
a valoración da súa acción só
nos feitos obxectivos e non poder tomar en consideración
as súas intencións. Adem.áis deixa
aberta a cuestión acerca das verdadeiras motivacións
da acción de Enma
Para ler o conto completo pincha aquí
|
|
Investigación
Complementariedade dos códigos
morais e legais
1. As circunstancias da acción
de Enma poden dar como resultado que a lei non considere que
cometeu un asasinato, porque poden confundirse cun acto de defensa
da propia Enma. ¿Esta circunstancia está prevista
polo dereito?¿É correcta moralmente a acción
de Enma? ¿Moral e dereito coincidirían en xulgar
a acción de Enma como incorrecta se as circunstancias
non fosen tan equívocas?
2.Si non coñeces a historia de Antígona,
infórmate e explica qué similitudes gardan as
accións de ambas mulleres.
3. ¿Consideras culpables de homicidio
aos seguintes individuos? En caso afirmativo ¿por qué?
- Un multimillonario vende algúns dos seus barcos ao
Goberno, barcos que non reunen condicións de seguridade.
Segundo información secreta que conseguimos de boa
fonte, os barcos van ser empregados para o transporte marítimo
de tropas . Se sabe, polo tanto, que, con toda probabilidade,
algúns barcos (e algunhas vidas humanas) van a perderse
a causa da súa venta. Pero de todos xeitos vende os
barcos sen mencionar que no son aptos para cruzar el Océano.
- Uns fabricantes de automóviles deixan de colocar
certos dispositivos de seguridade nos seus modelos novos a
fin de conseguir beneficios maiores. Por cada dispositivo
que deixan de colocar poden predecir con toda certeza que
centos de conductores morrerán en accidentes de carretera
Pero, por suposto, a ley non obriga a cololos.
|
|
Como temos visto, os códigos
consisten en conxuntos de normas (estructurados e sistematizados)
que pretenden regular as distintas actividades dos seres humanos.
Dentre eses códigos destacan dous que, pola súa
influencia nas conductas humanas, poden considerarse os mais
importantes: a moral e o dereito.
Moral
e dereito
comparten algúns riscos esenciais:
Ámbolos dous regulan as relacións entre individuos
e amosan cal debe ser a conducta obrigatoria. Ámbolos
dous propoñense como "imperativos", é
dicir, conlevan a exisencia de que se cumpran. A diferencia
das normas prácticas da técnica (formas de manexar
un ordeador), non e propoñen como unha elección,
senón como unha obriga ineludible. Os dous teñen
un carácter social. É dicir atinxen á
construcción da sociedade e respostan ás necesidade
desta, a diferencia de outros códigos, como por exemplo
o relixioso, que atinxe á intimidade do individuo e
a súa salvación. Tamén teñen ambos
un carácter histórico: cambian e desenvolvense
históricamente, dependendo do sistema político
e social ao que servan.
Tamén manteñen entre sí algunhas diferencias:
As
normas morais, cumprense porque o individuo está convencido
da súa necesidade, mentras que as normas legais non
exisen que o individuo este convencido delas, senón
que as acate sen mais. Neste sentido a moral é interior,
mentras que o dereito é exterior ao individuo. Por
outra parte, as regras morais valoran a intención do
individuo ao realizar a acción, mentras que o dereito
só valora os resultados da acción. Así
por exemplo, ao dereito daralle igual que un individuo se
marche dun almacén cun artigo non pagado por despiste,
ou que o fixera coa intención de roubalo; en cambio,
á moral resultarálle máis relevante a
intención á hora de determinar a culpabilide.
A coacción que exerce a moral tamén é
fundamentalmente interna: é o individuo o que se obriga
a sí mesmo ao cumprimento e a única instancia
de castigo é a propia conciencia. En cambio, a coacción
que exerce a norma legal é fundamentalmente externa.
O dereito require un elemento de coerción externo que
se reflicte no aparato estatal. Por iso, as normas morais
non están reflectidas formal nin oficialmente, senón
que son usos e costumes social e racionalmente establecidas.
En cambio as normas legais están recollidas en forma
de códigos escritos e oficiais.
Posto que a moral só está vinculada ás
crenzas individuais, poden coexistir nunha sociedade varios
códigos morais, en cambio, só pode existir un
código legal que estará estará respaldado
polo estado.
Interdependencias entre moral e dereito:
A esfera do moral é moito máis ampla que a
esfera do dereito, porque, dadas as características
da moral, esta abarca tódolos tipos de relación
entre os seres humanos. O dereito, ao non requerir o consentimento
interno dos individuos involucrados, só pode exisir
cumprimento naqueles ámbitos non que se de algún
conflicto de intereses entre individuos que a sociedade se
vexa necesariamente obrigada a regular.
Algunhas formas de conducta humana, como o roubo ou o fraude
ou as obrigas matrimoniais, son obxecto á vez do dereito
e a moral, porque é desexable, non só que a
persoa cumpra a lei, senón que o faga dende a convinción
persoal, para que iso garanta que, incluso en ausencia dun
poder coercitivo, a norma se cumpra igualmente. Outras formas
de relación entre os seres humanos, como amizade, o
amor, etc., só se regulan moralmente, deixando a decisión
ou non de cumprir a norma á vontade do individuo.
O dereito e a moral son complementarios porque a moral garante
que o dereito se cumpra, aínda cando non haxa coerción
fáctica e o dereito evita o relativismo que suporía
a existencia de códigos morais alternativos no seo
dunha mesma sociedade. Por iso o dereito debe establecer os
mínimos comúns de convivencia, que calqueira
individuo dunha sociedade ten que cumprir.
Por outra parte o ámbito da moral crece continuamente
a medida que os seres humanos aceptan as normasl, que nun
principio eran só legais, como propias e as cumpren
sen necesidade de coacción. Este crecemento do moral,
en detrimento do legal, significa un progreso social, de forma
que as relacións que se establecen entre moral e dereito
nunha sociedade determinan o nivel de progreso desa sociedade.
Leer
máis textos>>
|
|