|
O único xeito de erixir un poder común capaz
de defendelos da invasión extranxeira e das inxurias
dun a outros (asegurando así que, pola súa
propia industria e polos froitos da terra, os homes poidan
alimentarse a si mesmos e vivir contentos) é conferir
todo o seu poder e forza a un home ou a unha asamblea
de homes, que poida reducir tódalas súas
vontades por pluralidade de voces, a unha vontade. (...)
Isto é máis que consentimento ou convordia;
é unha verdadeira unidade de todos eles nunha idéntica
persoa feita por pacto de cada home con cada home, como
se todo home debera dicir a todo home: autorizo, e abandono
o dereito de gobernarme a min mesmo, a este home ou a
esta asamblea de homes, coa condición de que ti
abandones o teu dereito a elo e autorices tódalas
túas accións de maneira semellante. Feito
isto, a multitude así unida nunha persoa chamáse
República, en latín Civitas. Ista é
a xeración dese grande Leviatán ou máis
ben (por falar como maior reverencia) dese Deus Mortal
a quen debemos, baixo o Deus inmortal, a nosa paz e defensa.Pois
mediante esta autoridade, concedida por cada individuo
particular na República, administra tanto poder
e forza que, por terror delo resulta capacitado para formar
as vontades de todos no propósito da paz na cas
e a mútua axuda contra os inimigos do exterior.
Thomas
Hobbes: Leviatán, Parte I,
Pág.. 2666-267. Editora Nacional Madrid 1979
|
|
|
En segundo lugar, o home renuncia por
completo ao seu poder de castigar e emprega a súa
forza natural -que podía empregar antes na execución
da lei da natureza, tal e como queria e con autoridade
propia- para asistir ao poder executivo da sociedade.
segundo a lei mesma o requira (...) Pero aínda
que os homes, ao entrar en sociedade, renuncian á
iguladade, á liberdade e ao poder executivo que
tiña no estado
de natureza, poñendo todo isto en mans da
sociedade mesma para que o poder lexislativo dispoña
delo segundo o requira o ben da sociedade, esa renuncia
faise por cada un coa exclusiva intención de preservarse
a sñu nesni e de preservar a súa liberdade
e a súa propiedade dunha maneira mellor, xa que
non pode suporse que ningunha criatura racional cambien
a súa situación co desexo de ir a peor.
E así quen ostente o poder lexislativo supremo
nun Estado está obrigado a gobernar segundo o que
dicten as leis establecidas, promulgadas e coñecidas
polo pobo e non mediante decisións imprevisibles;
ten que resolver os pleitos por xuices neutrais e honestos,
de acordo con ditas leis; (...) E todo isto non debe estar
dirixido a outro fin que non sexa o de lograr a paz e
seguridade do pobo.
J. Locke Sobre o Goberno representativo.Madrid.
|
|
Hai con frecuencia gran diferencia entre a vontade do
todos e a vontade xeral; esta refirese só ao interese
común, a outra ao interese privado, e non é
máis que unha suma de vontades particulares: pero
quitade desas mesmas vontades os máis e os menos
que se destruen entre si, e queda como suma das diferencias
a vontade xeral.(...) O pacto social establece entre os
cidadáns tal igualdade que todos se obrigan nas
mesmas condicións e deben gozar dos mesmos dereitos.
Así, por natureza do pacto, todo acto de soberanía,
ou sexa todo acto auténtico da vontade xeral, obriga
ou favorece igualmente a tódolos cidadáns,
de sorte que o soberano coñece só o corpo
da nación e non distingue a ningún compoñente.
¿Que é entón un acto de soberanía?
Non é un acordo do superior co inferior, senón
un acordo do corpo con cada un dos seus membros. Acordo
lexítimo, porque ten por base o contrato social;
equitativo, porque é común a todos; útil,
porque non pode ter outro obxecto que o ben xeral, e sólido,
porque ten por fiador á forza pública e
o poder supremo.. J.
J. Rousseau: El Contrato Social. Libro
I, Cáp. VI. Pág. 16-17, 30-35. Ed. Aguilar.
Madrid
|
|
2.Ningún Estado independente (grande ou pequeno,
da o mesmo) poderá ser adquirido por outro mediante
herdanza, permuta, compra ou doazón. Un estado
non é un patrimonio (patrimonium) (como o chan
no que ten a súa sé). É unha sociedade
de homes sobre a que ninguén máis que ela
ten que mandar e dispoñer. Enxertalo noutro Estado,
a el que coma unha árbore ten as súas propias
raíces, significa eliminar a súa existencia
como persoa moral e convertilo en cousa, contradicindo,
polo tanto, a idea de contrato orixinario sen o que non
pode pensarse ningún dereito sobre un pobo. (...)
5. Ningún estado debe inmiscuirse
pola forza na constitución e goberno doutro.Pois
¿que lle daría dereit a iso? ¿quizáis
o escándalo que dea aos súbditos doutro
Estado? Pero este escándalo pode servir máis
ben de advertencia, ao mostrar a grande desgracia que
un pobo ten atraído sobre si por vivir sen leis
(...) Sen embargo non resulta aplicable isto ao caso de
que un Estado se divida en dúas partes por discusións
internas e cada unha das partes represente a un estado
particular coa pretensión de ser a totalidade;
que un terceiro Estado preste entonces axuda a unha das
partes non podería ser considerado como inxerencia
na constitución doutro Estado (pois só existe
anarquía). Sen embargo mentras esta loita interna
non se decidira, a interferencia de potencias extranxeiras
sería unha violación dos dereitos dun pobo
independente que combate unha enfermidade interna; sería
mesmo un escándalo e poría en perigo a autonomía
dos estados.
I. Kant La paz perpetua
|
|
Investigación:
As Orixes da teoría
do Contrato social
1. O modelo individualista do Estado:
Tomas Hobbes
¿De qué presuposto acerca da natureza humana
parte a teoría de Hobbes? Repasa, para respostar o
tema 2 e investiga en
¿A
quen se refire Hobbes co apelativo de “Leviatán”?.
Busca en el diccionario o significado desa palabra e explica
porque a utiliza Hobbes.
¿Cales son segundo Hobbes os termos do acordo entre
os seres humanos? ¿Cales son os motivos que levan a
ese acordo? ¿Cales son os límites do Leviatán?
¿O modelo de goberno que se deriva da obra de Hobbes
é:
absolutista, democrático,
anarquista?
¿Cal é a crítica fundamental que pode
facerse á teoría do contrato de Hobbes?
2. O modelo liberal: John Locke
¿De qué presuposto acerca da natureza humana
parte a teoría de Locke?. Repasa, para o iso o tema
2 e investiga en
¿Cales son segundo Locke os termos do acordo entre
os seres humanos? ¿Cales son os motivos que levan a
ese acordo?
¿Cales son os límites do Estado segundo Locke?
¿O modelo de goberno que se deriva da obra de Locke
é: absolutista, democrático, anarquista?
¿Cal é a crítica fundamental que pode
facerse á teoría do contrato de Locke?
A teoría do contrato de Locke sustenta teóricamente
o Liberalismo
económico. Investiga en qué consiste esta teoría
económica e cales son as súas consecuencias
éticas, políticas e xurídicas.
3. O modelo universal: Rousseau e Kant
¿A cál dos dous autores que se presentaron
antes se parece máis a visión do contrato de
Rousseau?
¿En qué sentido mellora a noción de
Estado que nos presenta Rousseau? ¿O modelo de goberno
que se deriva da obra de Rousseau é: absolutista, democrático,
anarquista?¿Cál é a crítica fundamental
que puede facerse á teoría do contrato de Rousseau?
investiga en
A teoría do contrato de Rousseau se fundamenta na
noción de “vontade xeral”. Investiga en
qué consiste e cáles son as súas consecuencias
éticas, políticas e xurídicas. Para respostar
investiga en
Na súa obra A Paz perpetua, Kant propón varias
normas para evitar definitivamente a guerra entre Estados
¿Qué tipo de pacto constituirían? O concepto
de Estado que manexa Kant ¿da cabida a un estado supranacional?Iinvestiga
en
A visión da guerra que ten Kant, ¿en qué
medida se parece á visión de Hobbes?. investiga
en
Aplica o texto de Kant buscando situacións históricas
que reflictan un conflicto bélico por ter transgredido
calquera dos dous preceptos que propón Kant como normas
para a convivencia entre estados. Como exemplo podes ver o
seguinte video
|
Xa temos visto
que caquera forma de poder tenta lexitimarse dun xeito ou doutro
diante dos seus cidadáns. Algunhas destas formas de lexitimación
apelan á tradición, á orixe divina do poder,
á función da sociedade para os seres humanos...
Todas teñen en común a idea de que, ademáis
de ser xusto na súa aplicación, o poder debe ser
lexitimo na súa orixe, isto é, en razón
de como se constituíu. Todos as formas de lexitimación
citadas nas leccións anteriores, sitúan a orixe
do poder nalgo externo aos cidadáns que compoñen
a sociedade (os costumes ancestrais, Deus, a natureza...)
Coa modernidade xurde, senembargo, unha nova
forma de plantexarse a orixe da sociedade, fundamentando o poder
nos cidadáns mesmos e non nalgunha instancia exterior
a eles. O individualismo e a crenza no poder da razón
son os riscos definitorios da modernidade. Desde estes presupostos
entendese que a sociedade se plantexe como un acordo entre individuos
libres e iguais. Non se esquecen como se pode supoñer
os motivos que levan aos individuos a conformar a sociedade,
pero aceptase que esta é o resultado dunha elección
voluntaria, a partires da que se establecen normas e institucións.
É verdade que o individuo ten que gañar algo ao
entrares na sociedade (seguridade, capacidade racional, tempo
libre...) e que tamén perderá algo (liberdade
fundamentalmente). Pero a lexitimación do poder establecese
polo mecanismo que fixo posible a súa implantación
(consentimento) e non polos resultados do exercicio dese poder.
Todas as teorías do contrato teñen
en común os seguintes puntos:
- O contrato social é unha ficción hipotética.
Non se trata de explicar a orixe histórica dunha
determinada orde social.
- O estado anterior ao contrado denominase "Estado
de Natureza". Se eliminamos as características
que nos outorga a sociedade e, o que queda é mellor
que a vida social, o Estado non tería xustificación.
As teorías do contrato tentan plantexar a imposibilidade
do estado de natureza.
A orixe das teorías do contrato
Podénse distinguir tres modelos de teoría
do contrato, orixinados en diferentes formas de entender a situación
inicial do estado de natureza, os fins do estado e o xeito no
que se leva a cabo o pacto.
Modelo |
INDIVIDUALISTA |
LIBERAL |
UNIVERSALISTA |
Estado de natureza |
estado de guerra e liberdade ilimitada |
estado de dereitos naturais nun ámbito de inseguridade
e liberdade |
estado carente de dereitos no que o principal é
a subsistencia |
Forma do Pacto |
cesión do uso da forza ao soberán |
Acordo entre iguais |
Acordo entre todos os individuos |
Finalidade do Estado |
Garantir a seguridade |
Mediar entre os intereses individuais |
Busca do ben común |
Representante |
Hobbes |
Locke |
Rousseau |
Tomas
Hobbes (1588-1679), na súa obra Leviatán,
expón as regras que rexen a conducta humana. O corpo
e a mente humanas non son, segundo Hobbes máis que máquinas,
as súas reaccións veñen producidas polas
súas paixóns. Hobbes explica que a conducta humana
guíase polo instinto de conservación e a necesidade
de conseguir o pracer e evitar a dor. Nun hipotético
estado de natureza, os seres humanos non farían máis
cálculos que os necesarios para conseguir aquilo que
desexan, e os únicos medios de conseguilo (cando entramos
en competición con outros) son a astucia ou a forza.
Hobbes afirma tamén a igualdade natural
entre os homes, que se ben poden carecer dunha das dúas
calidades, terán a outra para compensalo. Esta igualdade
natural dos homes fai previsible que nun estado de natureza,
a guerra de todos contra todos sexa permanente. Neste estado
natural, as nocións de ben e mal non terían sentido,
porque onde non hai máis lei que a lei natural de sobrevivir,
non pode haber trasgresión á lei e, polo tanto,
tampouco haberá inxustiza.
Ao contrario que para Aristóteles ou
Platón, Hobbes considera que o Home non está feito
para vivir en sociedade. O ser humano é egoísta
por natureza e non ten máis interese que impoñer
a súa vontade aos demáis. Pero todos os seres
humanos son tamén iguais no afán de preservar
a súa vida e no medo que teñen á morte.
A sociedade xurdirá así, segundo Hobbes, da necesidade
dos seres humanos de crear un clima de seguridade que lles permita
satisfacer o seu desexo dunha vida confortable e a eliminación
do temor a unha morte violenta. Pero, a sociedade humana non
é unha agrupación natural (como a dos animais
gregarios) e só se mantén por interese. Os intereses
privados dos individuos case nunca coinciden co interese social,
pero a persoa cede libremente algúns dos seus dereitos
(os menos posible) para que á súa vez os outros
membros da sociedade cedan algúns dos seus no seu beneficio.
De ahí xurde o pacto ou Contrato social (que se da por
suposto, pero que nunca foi un pacto real) polo cal o Estado
ou República se compromete a protexer aos seus membros
e ás súas propiedades
O pacto social, segundo Hobbes, só pode
manterse se está sustentado nunha forza maior que a de
calquera dos seus membros. Segundo el, calquera membro da sociedade
que poda illarse dela, porque teña máis forza,
farao no momento no que teña algún interese privado.
Por iso o único xeito de evitar que os individuos trasgredan
as leis sobre as que se fundamenta a sociedade, será
establecer unha forma de goberno na que as consecuencias desta
transgresión non lle interesen aos cidadáns. O
Contrato que plantexa Hobbes conleva a transferencia da liberdade
e dos dereitos individuais ao soberán, entidade que,
a partires do contrato, ostentará en solitario os dereitos.
Os cidadáns non terán, a partir dese pacto, máis
dereitos que os que o soberán queira outorgarlles. Hobbes
chama a este Estado o grande Leviatán, en referencia
a un monstro mitolóxico, encarnación do demo e
a forza sobrehumán, consituido por un conglomerado de
seres.
O soberán, así constituído
concentra nas súas mans o poder da sociedade e garante
a protección e a seguridade dos seus súbditos:
o dereito á vida, a defensa contra os ataques dos estados
lindantes dos cidadáns que non acatan as normas. Desde
a teoría do contrato de Hobbes fundamentase o ideal do
Estado
protector cuia función consiste
en vixiar e garantir a orde e a paz, ademáis de castigar
aos transgresores. Como queira que os cidadáns
do Estado hobbesiano non teñen, en rigor, dereitos, desde
esta teoría fundamentaronse os gobernos autoritarios
e absolutistas.
Jhon
Locke (1632-1704), na súa obra fundamental:
Dous tratados sobre o Gobierno Civil, plantexa un punto
de partida, para a teoría do contrato, máis optimista,
respecto da natureza humana que o plantexado por Hobbes. A diferencia
deste, nos presenta un ser humano dotado de razón e conciencia
e non unha simple máquina dirixida polas súas
paixóns. O ser humano, para Locke, está dirixido
polas súas paixóns e desexos, pero é capaz,
por medio da lei natural (moral) de establecer por si mesmo
pautas de convivencia cos demáis.
No estado de natureza os sers humanos poden
vivir e traballar usando os bens naturais, pero esta situación
non é fácil de manter. O estado natural non permite
o progreso humano, porque os dereitos de propiedade dos individuos
non teñen a estabilidade necesaria. Locke afirma que
a racionalidade e a empatía humanas son as que permiten
a organización social (fundamentalmente para a cooperación
e o comercio) aínda antes de establecer un Estado ou
un poder común que regulamente e estruture esas relacións.
Para Locke o que leva aos individuos a establecer un contrato,
non é tanto o medo á morte, como a necesidade
de garantir as súas propiedades. Locke entende que a
base do progreso humano está na propiedade privada, porque
só o interese en preservar e aumentar esa propiedade
fai que os seres humanos traballen.
A teoría política de Locke basease
nunha teoría da propiedade contraria á que se
presentaba durante a Idade Media. Nun mundo dominado polo poder
relixioso, o individuo non tiña máis dereitos
que os que Deus lle outorgaba. Deus deixou en mans dos seres
humanos (en común) a terra e todos os seus bens. Esa
propiedade común facía que, no mundo medieval,
todos os intentos de acaparar propiedades en detrimento de outros
(base do capitalismo) foran considerados actividades pecaminosas
e pouco dignas do ser humano.
A aparición do mercantilismo e do capitalismo
(característicos da Idade Modeerna), precisaba dunha
teoría da propiedade distinta á da Idade Media.
Locke asume o mesmo punto de partida: A terra e os seus bens
foron outorgados por Deus aos seres humanos. Sen embargo, as
súas conclusións son moi distintas. Locke comeza
por afirmar que a primeira propiedade de unha persoa é
a propiedade de si mesma e, xa que logo, do seu traballo. Ninguén
fora da propia persoa ten dereito sobre ela, sobre o seu traballo
e sobre a obra que ese traballo produce. Este traballo realizase
sobre a base común dos bens da terra, de xeito que os
individuos apropianse de parte do que teñen en común,
coa soa limitación de deixar algo para os demais (pois
todos os seres humanos teñen un dereito natural á
súa propia conservación) e de non desaproveitar
ningún deste bens.
A aparición do capital produce que ese
desaproveitamento que limitaba a apropiación que os individuos
facían dos bens naturais non teña límites.
En condicións premercantis, o individuo non ten desexo
de apropiarse de máis ben que os precisos para sobrevivir.
Pero, despois da aparición do capital, ese desexo de
aprovisionarse do necesario para o consumo amplíase cara
o futuro, de xeito que os seres humanos comezan a acaparar.
Esta teoría de Locke fundamenta a maneira de pensar capitalista:
Un individuo é libre de usar as súas propiedades,
mesmo o seu traballo, como queira, pode, por exemplo vendelas
ou intercambialas. O dereito sobre a propiedade reside no esforzo
que se fixo para conseguila e na liberdade de dispoñer
libremente dela. Así que o individuo é responsable
en exclusiva da súa calidade de vida sen que poida pedir
a outros ningunha responsabilidade ao respecto.
A idea de Estado que xurde da teoría
do contrato de Locke é a idea de Estado
liberal, cuia función se limita a garantir a liberdade
de actuación dos individuos intervindo o menos posible
na vida privada dos mesmos. Deste xeito os individuos poden
perseguir os seus intereses particulares de acordo coas leis
sen que as súas liberdades se vexan coartadas polo poder
público. No marco da teoría de Locke no que toma
sentido a idea de liberdade positiva, como verdadeira idea de
liberdade para os individuos que só pode darse en sociedade.
A finalidade principal dos individuos para
situarse baixo a autoridade dun goberno é a conservación
das súas propiedades. A visión do estado de Locke
é similar á dunha sociedade anónima, na
que todos os socios deben considerarse propietarios. Locke considera
que todos os individuos son membros da sociedade, pero só
aqueles que teñen propiedades son membros de pleno dereito.
Os individuos que só posúen a súa forza
de traballo están sometidos e protexidos polas leis (son
obxecto
de dereitos) pero a representación do poder político
recae en institucións formads por individuos propietarios,
sen os que a sociedade non podería subsistir. Estes representanes
son elixidos polos demáis propietarios a través
dun sistema de maiorías. Deste plantexamento xurde a
idea de democracia representativa. Unha das razóns que
leva a Locke a propor esta democracia restrinxida é a
sospeita de que, se todos os membros da sociedade (mesmo os
non propietarios) participaran do poder político, non
habería garantía de que se mantiveran as institucións
de propiedade que son o motor do progreso social.
O modelo de Contrato social que nos propón
Locke, presenta por primeira vez un intento de limitar o poder
do estado que non existía na teoría de Hobbes.
Para Locke, os dereitos do ser humano son anteriores ao pacto
social e, cando pasa a formar parte da sociedade non renuncia
a todos eses dereitos. Para Hobbes, os dereitos só existían
como concesións do Estado, en cambio para Locke o fundamento
do Estado está no conxunto da sociedade e, cando o Estado
non cumpre a súa misión de protexer os dereitos
naturais dos individuos, pode retirarlle o poder, mesmo pola
forza.
Jean
Jacques Rousseau (1712-1778), autor de O
Contrato Social e Discurso sobre a desigualdade entre os homes,
proponnos unha visión ben distinta da natureza humana
e o seu estado antes de entrar a formar parte da sociedade.
Rousseau presentanos un ser humano que, en estado de natureza,
é un ser libre, non social, independente, pero que non
ten vicios nen virtudes. A capacidade racional e de empatía
que o ser humano posúe condúceo a agruparse en
núcleos sociais, non polo interese de conseguir privilexios
ou seguridades vivindo en grupo, senon coma un medio de enxendrar
novas forzas que lle permitan perfeccionar a súa natureza.
Neste sentido Rousseau plantexa a necesidade da sociedade do
mesmo xeito a como o facían Platón ou Aristóteles:
a sociedade é necesaria porque o ser humano non pode
chegar á perfección da súa natureza fora
dela. A agrupación social xera a suma de forzas necesaria
para consequir o progreso humano, pero exise do individuo a
renuncia á súa independencia, ao uso da forza
e á liberdade e produce, ao mesmo tempo, competencia,
desigualdade, avaricia, etc,. A corrupción non é
unha característica da natureza humana, senón
o resultado dunha lei oculta que actúa cando a sociedade
chega a un certo grao de complexidade, na que os individuos
mudan o desexo de benestar propio polo desexo de estar en mellor
posición cos outros.
Rousseau entende que esta situación
pode evitarse por medio dun contrato social. Os seres humanos
deben vivir en sociedade de forma que ao mesmo tempo que se
logra o progreso da súa natureza (fundamentalmente libre)
se evite a competencia ou a desigualdade económica e
social. O contrato social que deseña Rousseau consiste
na creación dun corpo político ou soberán
no que todos os individuos constitúen unha soa persoa
pública, cunha soa vontade. A esta vontade denóminaselle
vontade xeral e expresase na lei que é igual para todos.
A vontade xeral exclúe, por suposto, calquera interese
particular porque sería contradictorio co ben común.
Cando o individuo acepta a vontade xeral, non perde para nada
a súa liberdade, pois non fai máis que acatar
a lei que se deu a si mesmo no momento do pacto.
O modelo político de Rousseau alonxase
da proposta de Locke dunha democracia representativa, porque
o pobo non pode ser representado por ningún ciudadán,
senón que as decisións públicas deben ser
tomadas por medio dunha democracia
directa.
O neocontractualismo. No século
XX algúns teóricos, como J. Rawls ou E. Nozik,
segen a usar a idea de Contrato Social para analisar a orixe
e lexitimación das formas de poder, aínda que
o fan desde un punto de vista diferente.
J.
Rawls (1921- ) na súa obra Teoría
da Xustiza usa a idea de contrato social como un procedemento.
Ao neocontratualismo contemporáneo non lle interesan
os motivos polos cales os individuos se organizan en sociedade
a través dun pacto, senón "como" organizan
ese pacto. Unha organización social e as súas
formas de poder serán lexítimas só cando
o procedemento da súa constitución fora xusto.
Tal plantexamento require unha definición de xustiza
válida para a sociedade contemporánea, que se
caracteriza polas desigualdades sociais e as diversas interpretacións
do ben moral.
Rawls afirma que a única maneira de
proporcionar a unha sociedade institucións de poder e
regras xustas sería que os individuos que as conformaran
estiveran nunha posición tal que a súa decisión
fora racional e, polo tanto, universalizable. A esta posición
na que estarían os individuos antes de formar o Estado
denominaa “Posición orixinal” e a súa
característica fundamental é a posición
de ignorancia. Os individuos que se atopan nesta posición
deben descoñecelo todo das súas características
personais (sexo, etnia, cultura...) e económicas (posición
social, rol, status...), estarían baixo “o velo
da ignorancia” . Nestas condicións o individuo
elexirá sempre como un egoísta racional, minimizando
os inconvintes. Para iso será necesario establecer dous
principios básicos de xustiza que rexerán a sociedade:
- Principio de libertade: Todos por igual deben ter a máxima
libertade
- Principio de Igualdade: Todos os individuos deben ser
iguais na distribución de bens, a menos que a desigualdade
beneficie a todos.
O intento de fundamentación de Rawls
trata de ofrecer unha xustificación moral das regras
que deben rexir as relacións sociais nas sociedades actuais.
Do mesmo xeito en que Rousseau, o fixera para as sociedades
ilustradas. Propónse un procedemento para asegurar a
xustiza das normas que poida ser válido universalmente.
A teoría de Rawls cree fundamentalmente
na racionalidade do ser humano e na súa capacidade, aínda
desde a posición individualista e egoísta de elexir
o mellor para todos. O seu pensamento exerceu unha influencia
decisiva especialmente no liberalismo
estadounidense e na socialdemocracia europea
Leer
máis textos>> |