Estado
e sociedade civil
Como vimos, na historia de Occidente a partir
da modernidade, o interese por limitar o poder do Estado sobre
os cidadáns ten sido unha preocupación importante.
O aumento progresivo das competencias do Estado (burocracia,
tecnocracia...) conduce a unha separación cada vez maior
entre gobernantes e gobernados. As teorías do contrato
social asumen que o poder do Estado e a lexitimidade das súas
leis fundabase no acordo de todos os integrantes da sociedade
en cuestión. Sen embargo ese acordo orixinal non podía
renovarse continuamente (democracia directa) e o xeito de goberno
que rematou por impoñerse (democracia representativa)
producía esa separación entre goberno e gobernados,
fonte de conflitos.
Froito do interese por limitar a capacidade
do Estado para abusar da confianza dos seus súbditos
e do interese por protexer as minorías, xurdiu o Estado
de dereito. Pero, a toma de conciencia do abuso e a reivindicación
dos dereitos dos cidadáns fronte ao estado non se realiza
só posuíndo un aparato formal para levalo a cabo,
senón que require tamén que os cidadáns
sexan conscientes do abuso ou dunha situación de discriminación
ou limitación por parte do Estado. E, ademáis,
esta toma de conciencia non pode levarse a cabo a través
de institucións estatais, pois é unha toma de
conciencia contra o Estado.
Por outra parte a soberanía estatal
é insuficiente para facer fronte a problemas que superan
o ámbito estatal (protección do medio ambiente,
globalización económica, información...)
por que son problemas que afectan ao conxunto do planeta e non
poden resolverse dentro das fronteiras do país. A toma
de conciencia da que falamos exise a formación dunha
opinión pública que, a nivel estatal, poida facer
modificar o comportamento do estado respecto aos cidadáns
e, a nivel mundial, pode lograr organizacións supraestatais
que resolvan os conflitos máis importantes.
Esta opinión pública xéxtase
no seo da sociedade civil, entendida como unha instancia allea
ao control coercitivo do Estado. Conforman a sociedade civil
todas as relacións humanas e asociacións que non
son dirixidas, controladas e formadas polo Estado: familia,
igrexa, asociacións culturais, ongs, asociacións
pacifistas.... Son asociacións fundadas en ligazóns
non políticas (de amistade, culturais, morais...) O compromiso,
consciente ou inconsciente, destas asociacións é
crear pautas de condutas e modelos de comportamento que produzan
formas de entender a vida novas, pero tamén poidan xerar
a forza necesaria para mudar ou desobedecer unha lei inxusta.
Duas visións da sociedade civil
Existen dúas formas de entender a sociedade
civil. A primeira ligada ao liberalismo como teoría política
e económica. A segunda ligada ás teorías
do estado social ou ao marxismo. Algúns autores como
J. Keane entenden que a sociedade civil debe incluir tamén
ao poder económico, auténtico motor da sociedade.
Esta idea xurde das teorías do estado liberal que entenden
á sociedade como un conxunto de relacións fundamentalmente
económicas. Outros autores como Habermas, entenden que
o poder económico está ligado sempre ás
estruturas de poder da sociedade, que se forman precisamente
para garantilo e protexelo. Por iso non deben incluirse as asociacións
económicas dentro da sociedade civil, que debera ser
unha esfera alonxada de calquera tipo de coerción.
Os fins da sociedade civil
Para calquera das interpretacións anteriores
a sociedade civil ten fundamentalmente os seguintes obxectivos:
- controlar e lexitimar a acción do estado
- crear unha opinión pública autónoma
respecto ao Estado
- responsabilizarse dos problemas públicos na mesma
medida que o Estado.
Estes obxectivos fan necesario, como xa predecira
Rousseau, a educación moral e cívica dos cidadáns,
que deben facer da súa participación social e
pública un compromiso persoal.
A desobediencia civil
As leis xurídicas presentanse sempre
como obrigatorias, pero, como vimos, en ocasións entran
en conflito coas crenzas morais. Nestes casos o individuo, só
ou como parte da sociedade civil, preguntase acerca da posibilidade
da desobediencia.
Naquelas formas de estado non democráticas
nas que as leis non emanan do conxunto da sociedade, o individuo
non estaría obrigado moralmente a acatalas, porque moralmente
non nas aceptou. Sen embargo, aínda nestas sociedades
sempre podería argumentarse que é mellor (nalgúns
casos) aterse a algún tipo de norma, que o reinado dunha
anarquía absoluta. Por exemplo, todos seriamos partidarios
de aceptar normas de tráfico, sen as que a conducción
sería imposible, aínda que foran impostas pola
forza ou o costume. Neste sentido é importante precisar
que a actitude de desobediencia lexítima debe ir sempre
acompañada da vontade de aceptar compromisos.
En xeral, todos entendemos que sempre é
lexítima a desobediencia cando as leis negan dereitos
fundamentais ou liberdades básicas dos individuos. Nestes
casos podería dicirse que o individuo está non
só lexitimado para a desobediencia, senón moralmente
obrigado a resistirse á lei e loitar contra ela.
Os medios que se utilizan nesa loita poden
ser moi variados, desde a resistencia pasiva dun Gandhi, ata
a violencia dunha guerra de guerrillas. A lexitimación
moral dun ou outro recurso virá dada polo tipo de opresión
que se exerza sobre os cidadáns e os diferentes contextos
sociais.
- Nas sociedades democráticas semella que a desobediencia
civil non debería ter lugar, sen embargo, en moitas
ocasións a regra da maioría pode dar lugar
a:
- Aprobar leis discriminatorias para algúns sectores
sociais
- A imposibilidade de acceder á igualdade de feito,
aínda que esta sexa aceptada formalmente.
- A leis irracionais fundamentadas na manipulación
e na ignorancia dunha maioría dos votantes.
Nestes casos a desobediencia civil é
lexítima. Hai que ter en conta, sen embargo, que nas
sociedades democráticas, a desobediencia non se dirixe
contra o sistema de goberno ou de implantación das leis,
senón contra o inadecuado funcionamento do sistema, que
se alonxa das condicións ideais da democracia. Entón
a desobediencia civil consegue:
Dar publicidade ao problema xerando a formación
dunha opinión pública ao respecto e xerando discrepancias
coa opinión pública establecida.
Forzar á maioría da cidadanía
a reconsiderar a decisión tomada
Impedir que unha persoa actúe en contra
da súa conciencia. Neste caso a desobediencia funciona
como obxección de conciencia e terá que estar
respaldada por argumentos racionais. Posto que a democracia
sustentase implicitamente a través de procedementos de
decisión racionais e imparciais, deberá aceptar
os argumentos en contra das súas leis sempre que sexan
sustentados racionalmente.
A desobediencia civil conleva sempre a aceptación
do castigo que impón o imcumplimento da lei, porque o
que se acata non é o marco democrático senón
as condicións que impiden que as decisións democráticas
sexan xustas. Esta aceptación do castigo trae como consecuencia
que os cidadáns non desobedecen para mostrar o seu desacordo
cos resultados da lei a nivel persoal (o que sería simplemente
non aceptar o sistema democrático), senón que
o fan para facer entender á sociedade a inxustiza na
aplicación dunha lei (aceptando o castigo como mal menor
ante o prexuízo moral que suporía acatar a lei
en cuestión.
Leer
máis textos>>
|